Skip to content

Executieve functies

Executieve functies horen bij het denkvermogen. Het zijn de hogere denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen. Je kunt ze zien als een soort van ‘dirigent’ van een orkest. Ze helpen bij allerlei soorten taken.

Ze zorgen voor efficiënt, sociaal en doelgericht gedrag. Ze worden ook wel eens de uitvoerende aandacht genoemd.

Peg Dawson en Richard Guare (2009) onderscheiden elf soorten:

  • Respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet.
  • Werkgeheugen.
  • Emotieregulatie.
  • Volgehouden aandacht.
  • Taakinitiatie.
  • Planning/prioritering.
  • Organisatie.
  • Timemanagement: tijd inschatten, verdelen en deadlines halen.
  • Doelgericht gedrag.
  • Flexibiliteit: flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag.
  • Metacognitie: een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren

In de klas kan dit zichtbaar worden door bijvoorbeeld het moeite hebben met het starten van taakjes, niet kunnen onthouden van meervoudige instructies, werkjes niet afkrijgen, eerst doen en erna pas denken, snel boos kunnen worden, etc.

Aan de hand van de CHEXI-vragenlijst kijken we waar de problematieken precies liggen en kunnen we eventueel het programma Beter bij de Les inzetten. Meer informatie kun je vinden onder het kopje ‘Beter bij de Les’.

Beter bij de les

Een bewezen effectieve methode voor de training van executieve functies, waarbij kinderen leerstrategieën trainen om leerproblemen en zwakke executieve functies te kunnen bevorderen. Het programma heeft als doel om inzicht in het eigen leergedrag te krijgen en het werkgeheugen te verbeteren, waardoor sturing en ondersteuning vanuit leerkrachten uiteindelijk verminderd kan worden. Het kind wordt in 25 lessen op een speelse manier getraind, middels het gebruik van werkboek, opdrachten en luistermateriaal. Voor meer vragen over dit programma, kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen!

Play Video